رد روم، اتاق دروغ و بی‌واقعیت

ویدئو این مطلب در یوتیوب و این لینک بار گذاری شده.

رد روم یا اتاق قرمز (red room) یک شایعه اینترنتی دیگه هست که بهش برخورد کردم. من مدت‌ها پیش مطلبی رو در باب دروغ بودن عروسک لولیتا نوشته بودم. حالا نظر خواننده‌ای در اون پست که به رد روم اشاره کرده بود منو وا داشت که در اولین فرصت بعد از سبک شدن درسام به واقعی نبودن این شایعه بپردازم.

رد روم اتاقی هست که ادعا می‌شه در دارک وب (یا وب سیاه) وجود داره. خلاف‌کارانی انسان‌های بی‌گناه رو می‌دزدن و به اتاق قرمز می‌برن. در اون جا به صورت زنده شکنجه اون فرد رو برای افرادی که پول دادن پخش می‌کنن و حتی تماشاگران می‌تونن دستور بدن که چه کارهایی به دست شکنجه‌گر انجام بشه.

من در ویدئو یوتیوبم به شکل ریزتر و جزئیتری به این مسئله پرداختم. اما در این جا خلاصه و لب کلام رو می‌نویسم.

اول از همه باز هم خلاصه چیزی که در پست لولیتا نوشتم رو می‌گم. ما برای ادعاهای جنایی باید مدرک معتبر داشته باشیم، و هیچ منبع معتبری درباره وجود رد روم چیزی ننوشته و سندی نداده. برعکس منابع حرفه‌ای‌ای که من زیرتر می‌ذارم خبر از دروغ بودن چنین چیزی دارن. منابع معتبر هم روزنامه‌های مشهور هستن نه وبلاگ‌ها و وبسایت‌های معمولی. اگه به مطالب چنین وبسایت‌هایی اعتماد دارین باز پست عمو قناد آدم فضایی است رو معرفی می‌کنم.

دوم، پخش زنده یا لایو استریم در شبکه تور امکان‌پذیر نیست. شبکه تور نه تنها بسیار کندتر از نت معمولی هست، بلکه پروتوکل UDP که برای پخش زنده استفاده می‌شه رو هم پشتیبانی نمی‌کنه. این به این معنیه که از نظر تکنیکی اصلاً امکان لایو گذاشتن نداره. روزنامه سان نوشته:

هیچ شواهدی برای وجود رد روم‌ها نیست... تور نمی‌تواند رد روم‌ها را اجرا کند، چون کندتر از آن است که بتواند پخش زنده را پشتیبانی کند.

از طرف دیگه روزنامه واشنگتن پست در مطلبی رد روم‌ها رو شایعه و باور عامیانه خوند و به نقل از خبرنگار متخصص در دارک نت گفت:

بخش «خیلی سیاه*» وب سیاه وجود ندارند و هیچ‌گاه نداشته‌اند.

پ.ن*: منظور از بخش سیاه دارک وب، همین داستان‌های رد روم و عروسک لولیتا و افسانه‌های مشابه هست.

آواتار
به نظرت اینطور نمی تونه باشه که رد روم یا لولیتا برای افراد خاصی باشه؟ مثل چه می دونم! پولدارا بزرگا و افراد قدرتمند و... . مسلما اگر وجود داشته باشن امنیت بالایی هم برای حفظ اطلاعات دارن و ساپورت می شن. به نظرم دنیا انقدر عجیب غریب و دور از فکر هست که چیزایی مثل رد روم هم وجود داشته باشه.
نه. عجیب بودن دنیا برای ما، دلیل این نمی‌شه که هر داستان و افسانه‌ای که شنیدیم درست باشه چون دنیا عجیبه.
آواتار
به نظرم انقدر یه سریا کیثیفن که احتمال چنین چیزایی هم وجود داره
حالا رد روم نه یه جور دیگه
آواتار
سلام.

شایعه ها رو عوام و ساده ها باور می کنن. هستند کسایی که ازاین سادگی خیلی سوء استفاده کنن و روال روزگار همین بوده.
ممنون که دست به افشاگری می زنی و تنویر افکار عمومی.

در صفحه ی عموقناد یه کامنت گذاشتم برات.
قربانت. این شایعاتی که من دارم می‌گم فراتر از شایعه رفتن. تقریبا به یک باور عمومی تو جوون‌ها تبدیل شدن در حدی که وقتی می‌گم دروغه به سختی باور می‌کنن.

ها ها خیلی خوب بودن اونا. مرسی.
آواتار
۱۳ اکتبر ۱۶:۰۶ رادیو سکوت
یاد گمانه(ستاد مبارزه با چرندیات) بخیر!
آخ آخ گفتی. آره یادشون بخیر!
اصلاً همونا رو من انقدر اثر گذاشتن. اونا بودن که بهم فهموندن چقدر چرندیات تو وب می‌چرخه و آنتن‌های شکاک بودن رو روشن کردن.
دلتنگ گمانم.
آواتار
رد روم رو بیخیال
عمو قناد!!! :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
مردم از خنده من
: ))
آواتار
پیمان عزیز
ویدیوت رو به خواهرم که مدتی بود خیلی متاثر شده بود از این اراجیف نشون دادم و بعد که ویدیوت رو دید شروع کرد به صحبت کردن از حرف‌هات و این که هنوز نمی‌دونه دقیقا چی ازت یاد گرفته ولی می‌دونه که باید بره فکر کنه و یاد بگیره.. عین ریاضی که تو کلاس یادش می‌دن و تو خونه تازه می‌فهمه داستان چی بوده.
چشماش برق می‌زد و می‌گفت دوست نداره به ردروم فکر کنه و چیز بهتری واسه فکر کردن پیدا کرده..

و من فکر کردم اعجاب دنیا این جور جاهاست.. واقعا چرا جاهای اشتباهو می‌گردیم؟

مرسی ازت
توی هر مسیری هستی، قوی باش.. خودت پشت و پناه خودت..
خیلی ممنون مریم جان. خوشحالم از این بابت.
من تازه به عمق فاجعه این داستان‌ها و تاثیراتی که دارن رو بچه مدرسه‌ای‌ها می‌ذارن پی بردم. اگه خواهرت عکس یا ویدئویی تو اینترنت دیده و ازش ترسیده بهم بده من تو وقت آزادم اگه تونستم نشون می‌دم که جعلین. کلا از این به بعد تو کانال یوتیوبم ویدئوهای کوتاه برای نشون دادن جعلی بودن عکس‌ها و فیلم‌های دارک‌وبی می‌ذارم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
سرندیپیتی تنها نام شخصیت صورتی کارتون جزیرهٔ ناشناخته نیست؛ «serendipity» واژه‌ای انگلیسی با پیشینه ایرانیست که به یافته‌ای نیکو به صورت ناگهانی اشاره دارد. دست‌آوردی اتفاقی و مثبت که جوینده به دنبالش نبوده، اما به دستش آورده.
همان‌طور که بعضی آدم ها ناگهان خوشبخت می‌شوند، همان‌طور که شاید شما یک روز سرندیپیتی خود را بیابید.

پ.ن: واژه سرندیپیتی از واژه ایرانی سرندیپ ساخته شده. سرندیپ به معنای سریلانکایی است.


ذات متن برای خوانده شدن است. کپی بدون ذکر منبع مجاز می‌باشد.