هوش مصنوعی DALL·E 2 و نگرانی‌هایی درباره آینده

چند روز پیش بالاخره به DALL·E 2، جدید و قوی‌ترین هوش‌مصنوعی تولید عکس از متن، دست‌رسی پیدا کردم. در این مدل شما یک عکس را توصیف می‌کنید، مثلاً می‌گوید «گربه‌ای در حال گرفتن یک پرنده» و مدل هوش مصنوعی قرار است عکسی که توصیف کرده‌اید را تولید کند. خروجی‌های DALL·E 2 اما ورای انتظارم قوی بود! در اولین آزمایش‌هایم نتایج‌اش شگفت‌زده‌ام کرد، نتایجی که در این پست با شما به اشتراک‌اش می‌گذارم. جوری که به نظر می‌رسد دنیای طراحان گرافیک در آینده‌ای نه‌چندان دور دست‌خوش تغییرات بزرگی خواهد شد. فقط کافیست چند مدل قوی‌تر از دال‌ای بیاید.

این عکس نتیجه متن زیر است:

Depiction of true love in a mirror by Claude Monet
ترسیم عشق در آینه اثر کلود مونه.

دقت کنید که این نقاشی از مونه وجود خارجی ندارد! در این جا من یک توصیف خیالی از اسم یک تابلوی نقاشی کردم، یعنی «عشق در آینه»، و نام نقاش معروف واقعی‌ای را در پایان نوشتم «کلود مونه». اگر با مونه آشنا نیستید نقاشی‌هایش را ببینید تا بفهمید شاهکار این خروجی چیست، در سبک او نقاشی کرده!

عکس dall e هوش مصنوعی

اما به همین جا ختم نمی‌شود. بیایید توصیفی بسیار دور را به یک نقاش معروف نسبت بدهیم تا ببینیم چه خروجی‌ای می‌دهد. مثلا متن زیر:

painting of spiderman in farm by Grant Wood
نقاشی مرد عنکبوتی در مزرعه از گرنت وود

و حالا نتیجه:

 عکس dall e دال ای هوش مصنوعیچقدر خوب یک ابرقهرمان خیالی را در یک نقاشی نیمه‌کلاسیک جا داد! ولی قدرت‌اش در جا دادن به همین جا ختم نمی‌شود. من در متن زیر به بتمن اشاره کردم ولی نه در یک نقاشی معمولی.

Batman depicted in ancient egyptian hieroglyphs
بتمن ترسیم شده در خطوط کهن هیروگلیف مصری

و نتیجه باورنکردنی بود!

عکس dall e هوش مصنوعیباورتان می‌شود که توانست بتمن را در خطوط مصری به این زیبایی نمایش بدهد؟ من هم باورم نمی‌شد. سعی کردم متن ورودی را پیچیده‌تر کنم تا ببینم تا کجا می‌تواند پیش برود. از شخصیت کارتونی سیمپسون کمک گرفتم. متن بعدی من به همین عجیبی که می‌بینید بود:

Homer Simpson wearing skirt dancing on his flying carpe
هومر سیمپسون در حالی که دامن پوشیده است بر روی قالیچه پرنده‌اش می‌رقصد.

یک بار دیگر متن را بخوانید تا به پیچیده بودن آن، آن هم برای یک هوش مصنوعی پی ببرید و بعد به نتیجه نگاه کنید.

عکس dall e هوش مصنوعیدفعه بعد چیزی را ورودی دادم که نه من نه او و نه هیچ کس هیچ ایده‌ای از آن ندارد. می‌خواستم ورودی‌ای بدهم که احتمال زیادی بدهم شبیه‌اش را جایی ندیده تا بتوانم میزان خلاقیت‌اش را بفهمم. خروجی عالی بود!

alien internal organs anatomy diagram
نمودار آناتومی داخلی آدم فضایی

عکس dall e هوش مصنوعیدر آخرین کار خواستم ویژگی‌ جالی را امتحان کنم آن هم ادامه دادن یک عکس بود. با نقاشی معروف «سرگردان بر فراز دریای مه» آشنا هستید؟ تمام‌اش همانی است که در تصویر ویکی‌فا می‌بینید. من تلاش کردم به کمک همین هوش مصنوعی دال ای ادامه‌اش بدهم. یک طرف‌اش را اژدها کشیدم و طرفی دیگر بشقاب پرنده و نتیجه این شد!

عکس dall e هوش مصنوعی

شما را نمی‌دانم من که از این همه پیش‌رفت علم و هوش مصنوعی لذت برم! انسان تا به کجاها که دارد نمی‌رود.

نگرانی‌هایی درباره آینده:

دیدن این پیش‌رفت‌ها و تحول سریع تکنولوژی برای من لذت‌بخش است اما مخصوصا این مورد نگرانی‌های شدیدی با خود دارد. آدم‌های عوضی و شیاد همیشه بودند و خواهند بود. این‌ها را دیدم یاد عکس جعلی بنی‌صدر با روسری افتادم! وقتی بنی‌صدر رفت گفتند که او با لباس مبدل زنانه فرار کرده و عده‌ای خادم دستگاه دروغ عکسی از او را فوتوشاپ کردند و در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور پخش کردند که ببینید بنی‌صدر روسری به سر را! از کذاب‌ها که بگذریم، نشان دادن جعلی بودن آن عکس در این عصر اینترنت کاریست بس آسان ولی با همین حال برخی رسانه‌ها هنوز آن عکس را مانند حقیقت گذاشته‌اند؛ مثل جهان‌نیوز یا از آن ده‌ها برابر خنده‌دارتر تبیان -که دستی بر انتشار دروغ و اخبار جعلی دارد- عکس فوتوشاپی بنی‌صدر را در همان مقاله کنار عکس غیرفوتوشاپی‌اش گذاشته!
داشتم فکر می‌کردم زمانی که نشان دادن جعلی بودن عکسی آب خوردن بود، دروغ‌گویی انقدر آسان بود، وای به حال روزی که سخت بشود جعلی بودن عکسی را نشان داد. مثلاً در آینده اگر هوش مصنوعی بتواند تولیداتی بسیار با کیفیت خروجی دهد، اگر به هوش مصنوعی «بنی‌صدر با روسری» را بدهند چه کار کنیم؟ از سوی دیگر حتی عکس‌های واقعی هم می‌تواند به تولید دست هوش مصنوعی بودن متهم شوند.

این ترسی جدی است. نمی‌دانم چه خواهد شد ولی ترسناک است، نیست؟

آواتار
همه به این هوش مصنوعی دسترسی دارن ؟
من چند وقتی تبلیغ شو میدیدم ولی نمیدونستم کجا میشه باهاش کار کرد
راستش نمی‌دونم. من با ای‌میل دانشگاهیم و به عنوان یک پژوهشگر هوش‌ مصنوعی درخواست داده بودم.
آواتار
دیگه واقعا با اون قسمت اناتومی ادم فضایی خیلیی تعجب نمودم ! :)
آواتار
ساچ واوووو :))
آواتار
من متحیرم از اون عقل یا عقل‌هایی که این هوش مصنوعی رو برنامه‌نویسی کردن
آواتار
وای چقدر شگفت‌انگیزه! کاش ادامه می‌دادین به دادن ورودی(یا موارد بیشتری رو شیر می‌کردین). :")
پست کمی طولانی می‌شد اگه موارد بیشتری به اشتراک می‌ذاشتم.
آواتار
به نظرت چه شغل هایی که اخرین مشاغلی هستن که توسط هوش مصنوعی از بین میرن؟
دعانویس. آخوند.
آواتار
۱۰ سپتامبر ۰۸:۱۶ جیران کمندی
وای من چند روز پیش دنبال ایده هدیه بودم رسیدم به همین نقاشی با هوش مصنوعی.
میشه بپرسم چجوری بهش دست پیدا کردی؟
با ای‌میل دانشگاهیم و به عنوان پژوهشگر هوش‌ مصنوعی درخواست داده بودم یکی دو هفته پیش.
احتمالا بشه با ای‌میل معمولی هم درخواست داد ولی برای ایران تحریمه متاسفانه.
آواتار
۱۰ سپتامبر ۰۸:۳۴ ویلی ونکای تیفانی
جدا محشر بود!! اگه من بودم میومدم دورهمی یکی از نقاش های قدیمی و مدرن رو درخواست میکردم که اصلا توی دوره‌ی همدیگه نبودن تا ببینم چطور پیش میره:))
مثلا داوینچی و پیت موندریان!!
اگه عبارت انگلیسی مد نظرتون رو بگین من می‌تونم بزنم و نتیجه رو بدم : )
آواتار
۱۰ سپتامبر ۰۸:۵۳ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 𝐀𝐲𝐬𝐚
چقدر خفن بود!
آواتار
۱۰ سپتامبر ۰۹:۲۱ ویلی ونکای تیفانی
راستش زبانم انگلیسیم خیلی خوب نیست میترسم یه جمله بگم مشکل داشته باشه.
شما با تخیل خودتون لطفا یه جوری پیت موندریان رو بچسبونید به داوینچی :")
آواتار
آره واقعا ترسناکه، ولی هیچ وقت جلوی علم رو نمیشه گرفت، برا اون بخشای خطرناکشم بالاخره بشر یه فکری می کنه به نظرم.
تا یه مدتم کاسبی طراحای گرافیک و هنرمندا هم باید بخوابه با این اوصاف!


راستی من یه سایت دیگه برا این کار دیده بودم قبلا، کیفیت خروجی هاش انقدر خوب نبود ولی قابل قبول بود و برای عموم در دسترس بود. آدرسش یادم رفته پیدا کنم کامنت می کنم برا کسایی که کنجکاو بودن.
سلام ماوی. خوشحال می‌شم بدیش.
آواتار
۱۰ سپتامبر ۱۲:۳۲ خانوم معلم
سلام
یه سوال
برای این تکنولوژی خاص DALL.E2 چه کاربردی متصور هستید؟
سلام.
مثلاً برای بسیاری از کارها به طراح گرافیک نیازی نیست. کافیه چیزی که می‌خواید رو توصیف کنید و هوش مصنوعی براتون می‌کشه.
آواتار
۱۱ سپتامبر ۰۶:۰۲ جیران کمندی
کامنتت برای ویلی رو خوندم
واقعا اگه بهت یه جمله بگم برام میکشیش؟
بله حتما.
آواتار
این پیشرفت های AI همونقدر که شگفت زده ام می کنه، نگرانم هم میکنه. از این جهت که چی به سر هنرمندها میاد؟ هنر چی میشه؟ خلاقیت چطور؟
گمون نکنم جلوی خلاقیت رو بگیره.
ولی احتمالا اثر بسیار زیادی در سال‌های نزدیک بر هنرمندان می‌ذاره. احتمالا تا پنج شش سال دیگه جای عده‌ای از طراح‌های گرافیک رو بگیره.
آواتار
منظورم همونه، خلاقیت انسانیه، چون به وضوح همین الانش خلاقیت بالایی داره!
آره، چند وقت دیگه هنرمندها باید دست و پا بزنن تا با AI رقابت کنن.
آواتار
سلام.
قاعدتا هر پیشرفتی، نگرانی هایی هم ایجاد میکنه، مثل همین هوش مصنوعی!
یادمه می گفتی برای شعر هم داری کار میکنی روشون.
نتیجه ی این شعر مصنوعی، احتمالا چیزی بشه در حد شعرهای بیدل! که یه هوش دیگه بایست اونا رو تحلیل کنه!
به هر حال، فن آوری رو پایانی نیست!
سلام شاه‌ورد،
آره تزم رو دارم روی تولید شعر می‌نویسم الان : )
آواتار
۰۴ اکتبر ۱۷:۲۹ هلن پراسپرو
امروز یاد این پستتون افتادم... و فکر کروم یه چیزی مثل Iran's future in next decade مثلا رو چطور ممکنه این هوش مصنوعی تصویر کنه....
تو چه سبک نقاشی‌ای بکشه؟
آواتار
۰۸ اکتبر ۰۲:۲۸ جیران کمندی
"در شب پرستاره ونگوک قلبم را از سینه بیرون کشیدی"
میشه لطفا نقاشی بشه؟
آواتار
۰۹ اکتبر ۰۳:۰۴ جیران کمندی
خیلی ازت ممنونم
خواهش می‌کنم.
آواتار
چقدر جالب...واقعا شگفت انگیزه...دارم فکر میکنم به اینکه روزی این تکنولوژی رو با شعر ترکیب کنیم چه جالب میشه...مثلا موقع اجرای هر ترانه ای توسط یک خواننده،در پشت سرش به صورت بکگراند،این تصاویر پخش بشه...مثل هنر آوانگاری میشه البته دال ای باتوجه به اینکه بیس تکنولوژی و ساینس داره قطعا پیشرفته تر از آوانگاری هست...
اگه امکانش هست ،من هم میتونم جمله ای رو بگم که بفرمایید تصویر کنید؟
حتما
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
سرندیپیتی تنها نام شخصیت صورتی کارتون جزیرهٔ ناشناخته نیست؛ «serendipity» واژه‌ای انگلیسی با پیشینه ایرانیست که به یافته‌ای نیکو به صورت ناگهانی اشاره دارد. دست‌آوردی اتفاقی و مثبت که جوینده به دنبالش نبوده، اما به دستش آورده.
همان‌طور که بعضی آدم ها ناگهان خوشبخت می‌شوند، همان‌طور که شاید شما یک روز سرندیپیتی خود را بیابید.

پ.ن: واژه سرندیپیتی از واژه ایرانی سرندیپ ساخته شده. سرندیپ به معنای سریلانکایی است.


ذات متن برای خوانده شدن است. کپی بدون ذکر منبع مجاز می‌باشد.