کلکسیونی از طبیعت، اپ inaturalist

هر چی به سنم اضافه شد، بیشتر اهمیت نگه‌داری از خاطرات رو درک کردم. من تو کودکی آدم عکسی‌ای نبودم و جمع شدن بزرگ‌ترها برای گرفتن عکس یادگاری برام خسته‌کننده بود، برای همین از عکس‌ها در می‌رفتم. امروز اما حسرت می‌خورم که چقدر کم عکس از کودکیم دارم. از مدرسه هم عکس چندانی ندارم. گاهی دوربین‌های دوستام منو شکار کردن و اندک عکسی باقی گذاشتن تا باهاشون از گذشته لذت ببرم. این روزها اما از همه چیز عکس می‌گیرم. سعی می‌کنم زمان رو ثبت کنم و مطمئنم حتی زمان‌های بی‌اهمیت امروز مرور شیرینی در آینده دارن.

تصمیم گرفتم کلکسیونی از پرنده‌ها، گل‌ها و هر جانوری که می‌بینم جمع کنم و حدود یک ماهه که دارم این کار رو می‌کنم. تو این راه با inaturalist آشنا شدم و اپش رو در گوشیم نصب کردم. شما هر جانداری رو که دیدین می‌تونین ازش عکس بگیرین و تو این اپ ثبت کنین. هوش مصنوعی اپ کمک می‌کنه بفهمین اون جاندار چی بوده و خیلی زیبا به بزرگ شدن کلکسیونتون کمک می‌کنه.

برای هر جاندار هم پروفایلی داره که توش اطلاعاتی رو دربارش نوشته. یکی از چیزهای جالب نقشه رخدادهایی هست که دیگرانی مثل شما از اون جاندار ثبت کردن. تقریبا همیشه بخش ایران تو نقشه بی‌رنگه چون کمتر کسی این اپ رو می‌‌شناسه.

شما می‌تونین کلکسیونی که من تو یک ماه اخیر جمع کردم رو این جا ببینین. یا همین کلکسیون رو جمع و جور و علمی‌تر در این جا. تجربه من خیلی مثبت بوده پیشنهاد می‌کنم این اپ سبک رو تو گوشیتون داشته باشین و یه وقت اگه چیزی دیدین سریع عکس بگیرین ازش. چند سال که گذشت می‌بینین راهتون به چه چیزهایی که نخورده.

آواتار
۰۲ ژوئن ۰۳:۳۷ ابوالفضل
چقدر جالب. مرسی که به اشتراک گذاشتی:)
قربانت. خوش‌حالم دوباره دیدمت این‌جا.
آواتار
چه عکسا وحیوونای جذابی ... سمور هم پیدا کردین ؟ :"))) ( سموره دیگه احیانا ؟ )
ممنون. نه سمور نه، سگ آبیه.
آواتار
سلام.
چه کار خوبی
چه جای خوبی
چه عکسای خوبی
برعکس تو، من عاشق عکس و عکّاسی ام. با هر دوربینی که دستم بوده، عکس گرفتم.
عاشق عکسای قدیمی هم هستم و گاه نگاشون می کنم و خاطراتم رو مرور.

ما نمانیم و عکس ما ماند
گردش روزگار، برعکس است.
"برعکس" ایهام خیلی زیبائی داره.
شاد باشی!
سلام شاه‌ورد. حتماً نصب کن و لذت ببر از اپش. ممنون از شعر.
آواتار
خیلی خیلی جالب بود.
آواتار
آه مرسی! من خیلی از این اپ ها خوشم میاد.

Alpaca؟ اینو دیگه کجا دیدی؟ =))
خواهش می‌کنم.
تو پارک دیدم.
آواتار
منم اینو داشتم ولی گوشیم جا نداشت پاکش کردم. آخه خیلیم سخت نیست و با سرچ گوگل میشد به یه زوری به جواب برسی :))
ولی اپ‌های BirdNet و Merlin رو عوضش دارم. بردنت برا وقتایی خوبه که صدای یه پرنده رو میشنوی ولی خودشو نمیبینی. یا مثلاً تو یه فاصله‌ایه که نمیتونی ازش عکس خوبی بگیری. دیتابیس قوی‌ای هم داره. صداشو ضبط میکنی و اون برات آنالیز میکنه میگه چه پرنده‌ایه. اگه علاقه داشتی پیشنهاد میکنم اینارم امتحان کن.

حالا الانکه به شیرینی مرور عکس‌ها پی‌بردی همچنان از جک و جونورا عکس می‌گیری یا از خودت و آدما هم عکس می‌گیری دیگه؟ :))

بعد دکتر قهرمان یه اطلس رنگی داره به اسم فلور ایران. تو سایت floraofiran.net میتونی آنلاینشو ببینی. و مثلاً علفی گلی دیدی با اونم چک کنی اسمشو و مشخصاتشو بخونی. خلاصه که اونم خیلی شگفت‌انگیزه عکساش به نظر من.
اینم قابلیت ضبط صدا رو داره. بقیه رو هم دیدم ولی از این استفاده می‌کنم چون رایگانه و آکادمیک. مال یه دانشگاه هست که می‌خواد داده جمع بکنه از حیوانات.

از آدما و همه چی می‌گیرم.

مرسی الان نگاهش می‌کنم.
آواتار
بعد یادم رفت که بپرسم اون طاووسه رو با چشمای خودت دیدی؟ یعنی آزاد بود؟
با چشم خودم دیدم، عکسایی که گرفتم هست. 
ولی آزاد نبود تو پارک بود.
آواتار
مرسیی
خواهش می‌کنم.
آواتار
۰۳ ژوئن ۲۲:۴۲ بندباز **
سلام پیمان
ممنون از معرفی های خوبت. جایی می خوندم که ماها چند سال آینده دیگه آلبومی توی خونه هامون نداریم تا با دیدنش تجدید خاطره کنیم. عکس های دیجیتالی توی سیستم و گوشی اون حس و حال چاپی رو نداره...
راستی این تاکیدت برای تولید محتوای فارسی خیلی زیبا و بجاست. از پست قبلت هم تلنگری شد برام که بهش بیشتر فکر کنم. متشکرم که حواست هست.
سلام بندباز خواهش می‌کنم. 
منم عکس چاپی رو خیلی دوست دارم. مامانم عکسای دیجیتال رو می‌بره چاپ کنن.

تو که بسیار تولید محتوا کردی! یادمه از سال‌ها پیش تو وبلاگت (بلاگفا) مطالب پر اطلاعات سینما و نقاشی می‌دیدم. منم ازت متشکرم.
آواتار
۰۴ ژوئن ۰۱:۳۱ فاطمه ‌‌‌‌
مرسی از پیشنهاد خوبتون، نصبش کردم :)
خواهش می‌کنم.
آواتار
۰۵ ژوئن ۱۶:۲۷ مــاهان (ف.چ)
سلام پیمان.
گفته بودی اگر دوباره نوشتم آدرس بدم.
چندوقته توی یک کانال تلگرام می‌نویسم اما گفتم اول وبلاگ بسازم بعد خبر بدم یهویی.

من اینجام:

fateme.me

و در تلگرام:
methemahan
سلام ماهان. خوشحال شدم دوباره دیدمت. مرسی که بهم آدرستو دادی. خوبی؟
آواتار
خیلی ممنون از معرفیت؛ اتفاقا همین امروز به این فکر بودم که اسم خیلی از درخت‌ها و گیاهایی که می‌بینم رو نمی‌دونم و دنبال راهی بودم که بشه شناختشون ...
قربانت. این اپ برای پیدا کردن اسم عالیه.
آواتار
۱۳ جولای ۰۵:۳۳ مــاهان (ف.چ)
تازه دیدم اینجا هم جواب دادی.
من خوبم. سر می‌کنم. تو رفتی؟
خوبم مرسی. منظورت خارجه؟ آره رفتم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
سرندیپیتی تنها نام شخصیت صورتی کارتون جزیرهٔ ناشناخته نیست؛ «serendipity» واژه‌ای انگلیسی با پیشینه ایرانیست که به یافته‌ای نیکو به صورت ناگهانی اشاره دارد. دست‌آوردی اتفاقی و مثبت که جوینده به دنبالش نبوده، اما به دستش آورده.
همان‌طور که بعضی آدم ها ناگهان خوشبخت می‌شوند، همان‌طور که شاید شما یک روز سرندیپیتی خود را بیابید.

پ.ن: واژه سرندیپیتی از واژه ایرانی سرندیپ ساخته شده. سرندیپ به معنای سریلانکایی است.


ذات متن برای خوانده شدن است. کپی بدون ذکر منبع مجاز می‌باشد.