پوزش از خرهای آزرده

کلینت استیود در فیلم به خاطر یک مشت دلار صحنه‌ای دارد که گام‌به‌گام به گَنگی نزدیک می‌شود و می‌گوید که خرش از تیراندازی آنان ناراحت شده. او بسیار صادقانه و فروتنانه از آنان می‌خواهد که با یک عذرخواهی از دل خرش در بیاورند. جمعیت گفته‌اش را به فال شوخی می‌گیرند و می‌خندند تا زمانی که او خواسته‌اش را بار دیگر تکرار می‌کند و می‌گوید جدی‌است، خرش ناراحت شده و یک عذرخواهی طلب دارد. این بار دستان تمام گَنگ به سوی تفنگ‌هایشان می‌خزد چون همه دانسته‌اند که مشکل او دل‌آزردگی خرش نیست، او به دنبال دعواست؛ حالا تو چه بخواهی و چه نه.

چندین سال پیش دوستی مطلبی در گروه فرستاد که فلان فرد مسئول مدعی شده هیچ دانشجویی به جرم بهایی بودن از تحصیل محروم نمی‌شود و شروع کرد به فحش کشیدن آن مسئول. من گفتم که در عمل راست می‌گوید، چون کسی به جرم بهایی بودن خارج از دانشگاه نیست. یادم بود زمانی که یکی از بچه‌های بهایی ساروی از دانشگاه شهیدبهشتی اخراج شد خبر آوردند که نه به علت بهایی بودن، بلکه به علت عدم انتخاب واحد اخراجش کردند. گرفتند و سامانه انتخاب واحدش را بستند و دو ترم نگذاشتند هیچ درسی را بردارد بعد به همین علت اخراجش کردند نه بهایی بودن. حالا اگر سازمان حقوق بشری‌ای اعتراض کند می‌گویند اخراج بهاییان تهمت است، ما کسی را به این علت اخراج نکرده‌ایم، بیایید خودتان ببینید دلیل‌اش واحد اخذ نکردن بوده. در حقیقت او به جرم پوزش نخواستن از خر آزرده اخراج شد.

امروز که کلیات طرح صیانت تصویب شد بحث‌ها بار دیگر بالا گرفت. مخالفان دلشان پر بود و حرف‌ها را سبد سبد بیرون می‌ریختند. یکی از آن حرف‌ها این بود که هدف اصلی این طرح محروم کردن ایرانیان از اینترنت آزاد و بومی‌سازی و زندان‌سازی نت است. دلیلشان این است که مفاد فعلی صیانت دلالت بر مسدود شدن تمام بسترهای مطرح بین‌المللی دارد از اینستاگرام و واتس‌اپ گرفته تا کوچک‌ترهایشان. بعضی موافقان دوآتشه پاسخ می‌دادند که شما در حال تحریف این طرح هستید. اگر طرح را درست بفهمید خواهید دانست که هدفش نه تنها اصلاً مسدود کردن گوگل و اینستاگرام نیست، بلکه ممکن است یوتیوب و توئیتر هم رفع فیلتر شوند.
بگذارید بگویم منظورشان چیست. منظورشان این است که اگر یوتیوب و توئیتر بیایند در ایران نمایندگی معرفی کنند و (به گفته محمد کشاورز) حدود بیست شرط طرح صیانت را بپذیرند رفع فیلتر خواهند شد. اینستاگرام و واتس‌اپ نیز با قبول همین شروط و فراهم‌آوری نظارت ج.ا بر محتوایشان می‌توانند مسدود نشوند. در حقیقت می‌گویند اگر بسترهای خارجی بیایند از خر آزرده ما پوزش بخواهد جا برایشان باز است. کاری که هم خودمان و هم خودتان می‌دانید که نخواهند کرد. آخرش هم مدعی خواهند شد هدف ما نه ملی کردن اینترنت، بلکه رعایت ادب و احترام خر دل‌شکسته‌مان بود؛ ولی چه کنیم که نیامدند برای عذرخواهی.

آزرده یا خوش‌حال، خر خودتانید.

آواتار
۲۲ فوریه ۲۳:۱۹ -- 𝚂𝚎𝚕𝚎𝚗𝚎
پیوند شد
سپاس فراوان. لطف داری بهم.
آواتار
۲۲ فوریه ۲۳:۲۸ -- 𝚂𝚎𝚕𝚎𝚗𝚎
البته آخرش هم چون کسی از خرشون عذرخواهی نکرد درخواستشون رو پس گرفتن.
آواتار
کاش حداقل یک خری داشتند.
آواتار
توان اجرایی کردنش و ندارن
آواتار
۲۳ فوریه ۰۵:۱۰ اسماعیل غنی زاده
خوب نوشتی
شنیدنش از تو افتخاریه اسماعیل.
آواتار
سلام.
میگن هر دزدی برای سرقت، اوّل دزدگیر رو قطع می‌کنه.
طرح صیانت به زبان ساده!
و من اللّه توفیق!
مخلص شاه‌ورد جان.
اگه این جوری باشه امیدوارم هر چه زودتر جلوش گرفته بشه.
آواتار
چقدر خوب نوشتین.
این روزها دارم کتاب قدرت بی‌قدرتان رو می‌خونم و جایی اشاره کرد که اتفاقا وجود قانون برای جوامع توتالیتر خیلی مهم و واجبه. چون دقیقا به خاطر وجود همین قوانینه که می‌تونن هزار جور گند و کثافت به راه بندازن. یعنی اتفاقا قانون از دور خیلی هم عاقلانه به نظر می‌رسه ولی در حقیقت نحوه استفاده و نیتشون کاملا متضاده. البته که این صیانت در ظاهر و باطن کثافته اما این‌ها پرروتر از این حرف‌ها ان.
ممنون لطف داری.
آواتار
👍🏼
آواتار
۰۱ نوامبر ۱۰:۳۹ -- 𝚂𝚎𝚕𝚎𝚗𝚎
الان که دوباره این پست رو خوندم، یاد اون دورانی افتادم که زمزمه های طرح صیانت همه جا پیچیده بود و اکثرا ترسیده بودیم نکنه همه چی فیلتر بشه و دسترسیمون از همه جا قطع بشه. خوب یادمه یه سری ها که نمیدونم چه صفتی لایقشونه خودشون رو به در و دیوار میکوبیدن تا ثابت کنن طرح صیانت همچین چیز فاجعه باری نیست و اگر تصویب شه حتی ممکنه تلگرام هم رفع فیلتر شه.
و حالا که این طرح نفرین شده یه جورایی تصویب شده میفهمم حق با همون اکثریت بود که میترسیدن و میگفتن قرار نیست هیچ گلی به سر ما بزنه. صیانت دقیقا همون فاجعه ای بود که فکر میکردیم. شاید اگر این اتفاقات هم نمیوفتاد تهش یه بهانه دیگه برای قطع ارتباط ما با دنیا پیدا میکردن...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
سرندیپیتی تنها نام شخصیت صورتی کارتون جزیرهٔ ناشناخته نیست؛ «serendipity» واژه‌ای انگلیسی با پیشینه ایرانیست که به یافته‌ای نیکو به صورت ناگهانی اشاره دارد. دست‌آوردی اتفاقی و مثبت که جوینده به دنبالش نبوده، اما به دستش آورده.
همان‌طور که بعضی آدم ها ناگهان خوشبخت می‌شوند، همان‌طور که شاید شما یک روز سرندیپیتی خود را بیابید.

پ.ن: واژه سرندیپیتی از واژه ایرانی سرندیپ ساخته شده. سرندیپ به معنای سریلانکایی است.


ذات متن برای خوانده شدن است. کپی بدون ذکر منبع مجاز می‌باشد.