نقشه مستطیلی جهان اندازه‌ها را نادرست نشان می‌دهد

از سالیان سال پیش با زمین‌تخت‌گرایان بحث می‌کردم. نگاهم به چتی از گذشته افتاد، دیدم داشتم برایشان توضیح می‌دادم که نقشه‌ای که در عکس نیروی هوایی آمریکاست زمین‌تخت نیست، بلکه یکی از ده‌ها شیوه نگاشت کره زمین بر روی صفحه است. نقشه مستطیلی‌ای که عموما استفاده‌ می‌شود هم تنها یکی از این ده‌ها مورد است. گفتم در وبلاگ هم بنویسم شاید بعضی ندانند و جالب باشد.

کره را نمی‌شود به سادگی روی صفحه به تصویر کشید. هر شیوه‌ای که بکشیم ایراداتی دارد. برای همین ده‌ها روش مختلف برای نقشه‌کشی وجود دارن. مثلاً بزرگ‌ترین ایراد نقشه مستطیلی که عموما دیده‌ایم واقعی نبودن اندازه‌هاست. هر چه از خط استوا دورتر شویم اندازه‌ها به نسبت بزرگ‌تر می‌شوند. مثلاً گرینلند به آن عظمت در حقیقت از هند کوچک‌تر است. سوئد از ایران بزرگ‌تر به نظر می‌رسد ولی در حقیقت کوچک‌تر است. من برای مقایسه عکس زیر را به کمک سایت thetruesize درست کرده‌ام.

اندازه‌های واقعی نقشه جهان

آواتار
۲۶ سپتامبر ۰۳:۳۸ کنت ویلیام
چ باحال
آواتار
۲۶ سپتامبر ۰۴:۴۵ احسان ابراهیمیان
اتفاقا یه بحث بسیار مبسوطی توی نجوم کروی هست به اسم «تسطیح» که موضوعش دقیقا همینه (تسطیح به همین نگاشت کردن میگن) هر تسطیحی هم به یه درد میخوره بعضی تسطیح ها حافظ اندازه هستند اما مساحت رو عوض می کنن، بعضیا حافظ مساحت هستند اما زاویه رو تغییر میدن، بعضیا اینطورین که ژئودزی‌ها روشون یه خط صافه و ... خلاصه هر تسطیحی یه خاصیتی داره که به یه دردی میخوره. مخصوصا تو بحث عکسی نجومی واید این قضیه جدی تر میشه چون کره آسمان رو داریم به صفحه عکاسی نگاشت می کنیم و اتفاقای عجیب و جالبی میاد و گاهی دردسر های بدی موقع روی هم انداختن عکسای واید ایجاد میکنه.
با دیدن اون همه مدل نقشه به نظر می‌یاد بحث بزرگی باشه. مرسی از اطلاعات تکمیلیت احسان.
آواتار
اووووووو
جالب بود !!!
عه /: نقشه چقدر مسخره شد
آواتار
اه چه قدر جالب بود این که گفتی.

البته عنوان یکم منو به اشتباه انداخت که انگار این نادرست بودن اندازه‌ها سهوا اتفاق افتاده.

بعد خب چرا مثلا این‌طور نیست که هرجایی دقیقا از فاصله‌ی عمودی اون نقطه تصویربرداری شده باشه؟ (یه فاصله‌ی ثابت مشخص)
مرسی.
شدنی نیست مساحت درست بمونه. کره رو نمی‌شه بی‌اشکال روی مستطیل نگاشت کرد. من البته تخصصی بلد نیستم.
آواتار
اوه! دیدم به نقشه عوض شد. اصلا چنین چیزی رو نمی دونستم. ممنون پیمان! همیشه یه چیز جدید اینجا کشف می کنم.
خواهش می‌کنم.
آواتار
نمی‌دونم چرا هنوز باید با زمین‌تخت‌گراها بحث کرد. چیز جدیدی وجود داره که تا دیروز برای قانع کردن‌شون بکار گرفته نشده باشه؟
برعکس من برام سواله که یه بچه اگه تحت تاثیر استدلال‌های زمین‌تختی قرار گرفت کجای این وب فارسی باید دنبال پاسخ به سوالات بسیار زیادش باشه.
نه تنها چیزهای جدید وجود داره، بلکه شاید به کمتر سوالی ازشون پاسخ داده شده باشه. سوالاتی که بعضا بسیار خلاقانه و درسته.

نت فارسی پره از فحاشی به زمین‌تخت‌گرایان و رائفی‌پوری‌ها، دریغ از یک پاسخ به بسیاری از سوالاتشون در این کشور هشتاد ملیونی.
آواتار
خیلی جالبه
ولی چطور ممکنه گرینلند با اون همممه تفاوت اندازه اش نسبت به هند ازش کوچیکتر باشه:/
چون خیلی از خط استوا دوره.
آواتار
کمی فراتر از موضوع صحبت: من با کسی بحث می‌کنم که مطمئن باشم حداقلی از اطلاعات مورد نیاز اون بحث -از جمله بدیهی ترین باور/استدلال‌های طرفین- آشنا باشه. اگه نباشه، بعیده وارد بحث عمیقی شم باهاش. مگر اینکه رودربایستی درکار باشه یا این که امیدوار باشم در فاصلۀ دوتا بحث می‌ره و اون اطلاعات حداقلی رو کسب می‌کنه. قضیۀ بالا هم یه پیش فرض داره و اون اینه که اطلاعات کافی برای اون موضوع توی اینترنت موجوده.

بدیهیات زیادی وجود داره که لزوما به زبان فارسی نیستن. و احتمالا تدریجا کار برای نسل بعدی نوجوونای فارسی‌زبون سخت‌تر می‌شه. مجموعا متوجه نکته‌ت شدم. اگر حوصله داشتم، یه روز در مورد رائفی پور و قوانین رانندگی می‌نوشتم. منظور از اون دومی هم توضیح چرایی پشت بدیهیات رانندگیه.
اون پیش‌فرض اشتباهه. به علاوه که باورها و استدلال‌هاشون بدیهی و ساده نیست و بعضاً بسیار پیچیده و جالبه. حتماً باید یک نفر پاسخ مستقیم بده به اونا.

تجربه به من ثابت کرده حتی آدم‌های عادی که باوری ندارن هم پاسخی به خیلی از استدلال‌های اون‌ها ندارن. اگه مواجه بشن با پاسخ‌های غلط و نادقیق و کاملاً اشتباه سعی می‌کنن رد کن. یعنی با باور به یک شایعه، از باور کردن یک شایعه دیگه امتناع می‌کنن. همین باعث می‌شه اون آدما در نگاه زمین‌تخت‌گرایان/رائفی‌پوری‌ها احمق به نظر برسن! همون جور که بقیه اونا رو احمق می‌دونن.
آواتار
نگفتم باورهاشون ساده‌ست. منظورم باورهای اساسی‌ای بود که با خوندن اولین مقاله در حمایت از زمین‌تخت‌گرایی باهاشون روبرو می‌شی. من تقربیا برای هر ادعایی که از طرف اونا مطرح شده، پاسخ مستقیم دیدم (نه لزوما فارسی. در مورد اون باهات موافقم که بهتره محتوا تولید شه کماکان)

سوالات خوبی می‌پرسن گاهی. اکثر مخالف‌هایی که دیدم، سعی می‌کنن قضیه رو با همون استدلال «وجود تصاویر ماهواره‌ای» جمع کنن که خب برای اون مدعیِ اولیه کافی نیست. در همۀ دنیا همینه کمابیش. یه بار رفتم جواب یه سوال رو توی کوئرا پیدا کنم (مثلا: چرا کرۀ زمین فلان طور است؟). پرلایک ترین جواب، جوابی بود که همون خط اولش نوشته بود: «چرا «نباید» فلان طور نباشد؟» و بعدش یه توضیح خیلی کوتاه داده بود :)
احساس می‌کنم تو داری درباره چیزهایی حرف می‌زنی که به زبان انگلیسیه. در این صورت در دایره بحثی که من دارم می‌کنم نیست. مثلاً همین کوئرا هم به فارسی نیست که بیشتر زمین‌تخت‌گرایان ایرانی بهش دسترسی داشته باشن.
آواتار
درمورد محتوای فارسی گفتم دیگه؛ باهات موافقم و هنوز بهتره محتوا تولید و ترجمه شه. بعدش از ملت انتظار داشته باشیم قبل از بحث کردن، یه نگاه به همون محتواها بندازن که لااقل بحثا کارآتر بشن.
دقیقاً.
آواتار
تا حالا شده که با یک فرد این‌طوری بحث کنی و در نهایت متوجه بشه؟
آره زیاد.

از اون گذشته هزاران نفر مطالب من رو خوندن، بخشیشون متوجه شدن. گاهی در نظرات گفتن که ممنونن بابت مطلب چون حقیقت رو روشن کرد براشون.
آواتار
چقدر جالب، من همیشه فکر می‌کردم وقتی یک نفر مدت زیادی به یک چیز عجیب این‌طوری معتقد باشه، احتمالش زیاد نیست که حتی با دلیل و منطق عوضش کنه.
از باور اصلیشون که براش ده‌ها دلیل دارن در اون لحظه دست نمی‌کشن. بلکه از اون دلیل خاص که دربارش صحبت شد و نقد شد دست می‌کشن.
آواتار
این سایت فک نکنم واقعی باشه اخه چین رو که میندازی روی کانادا ازش بیرون میزنه
درسته. مساحت کلی چین فقط یه کوچولو از کانادا کمتره.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
سرندیپیتی تنها نام شخصیت صورتی کارتون جزیرهٔ ناشناخته نیست؛ «serendipity» واژه‌ای انگلیسی با پیشینه ایرانیست که به یافته‌ای نیکو به صورت ناگهانی اشاره دارد. دست‌آوردی اتفاقی و مثبت که جوینده به دنبالش نبوده، اما به دستش آورده.
همان‌طور که بعضی آدم ها ناگهان خوشبخت می‌شوند، همان‌طور که شاید شما یک روز سرندیپیتی خود را بیابید.

پ.ن: واژه سرندیپیتی از واژه ایرانی سرندیپ ساخته شده. سرندیپ به معنای سریلانکایی است.


ذات متن برای خوانده شدن است. کپی بدون ذکر منبع مجاز می‌باشد.