شباهت‌های فارسی و انگلیسی

سال‌ها قبل معلم ادبیات مدرسمون گفته بود فارسی و انگلیسی دو زبان با ریشه‌های مشترک هستن برای همین یادگیری انگلیسی برای فارسی زبان‌ها دشوار نیست. بعدها که جسته‌گریخته دربارهٔ زبان‌ها می‌خوندم فهمیدم فارسی در خانوادهٔ بزرگ‌ترین گروه‌زبانی حال حاضر دنیا یعنی زبان‌های هندواروپایی هست(البته در تقسیم‌بندی نژادی زبان) با ریشه‌ای کاملا متفاوت با دیگر زبان‌های رایج در ایران یعنی ترکی و عربی که هر کدوم از دو خانواده کاملا جدا هستن. که خوب این خبر خوشی برای فارسی‌زبان‌هاست چون یادگیری زبان‌های هم‌خانوادش(مثل انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، روسی، آلمانی و یونانی و...) برای اون‌ها راحت‌تره.

کنج‌کاو شدم تا با کلماتی که در فارسی و انگلیسی شباهت بسیار زیادی دارن آشنا بشم اما موقع جست‌و‌جو فهمیدم که منابع خوب و جمع‌و‌جوری وجود نداره. پس سعی کردم خودم یک منبع باشم.

به مدت یک‌سال هر جا کلمهٔ انگلیسی‌ای شنیدم که شباهت آوایی خوبی با کلمهٔ هم‌معنی‌ فارسی‌ش داشت رو یادداشت کردم و در لیست زیر اون‌ها رو نوشتم. امیدوارم با مرور زمان و کمک بقیهٔ فارسی‌زبان‌ها این لیست کامل‌تر بشه.


توجه: برخی کلمات ممکن است به علت وام گرفتن زبان‌ها از هم شبیه به هم باشند نه ریشه(مثل لامپ و لامپ). من یک متخصص زبان نیستم اما تا جای ممکن سعی کردم این موارد در لیست زیر نباشد. اگر بود تذکر دهید.

*در کمال تعجب «بد» و «bad» هم‌ریشه نیستند.

فارسی انگلیسی
هاله halo
مادر mother
برادر brother
بد* bad
در door
پردیس paradise
موش mouse
تندر thunder
نام name
ناو navy
لیمو lemon
نارنج orange
شکر sugar
ستاره star
گروه group
لب lip

کلمات کلیدی: شباهت‌های زبان‌های هند و اروپایی فارسی با انگلیسی شباهت زبان ها

آواتار
۲۱ جولای ۱۱:۲۴ علیرضا آهنی
خدارو شکر نظرات بازه :)
چه جالب نمیدونستم
آواتار
Navy به معنی ناو نیست.. به معنای نیروی دریایی یک کشور یا یک تناژ خاص از رنگ آبیه که در نیروهای دریایی استفاده می‌شه. و البته orange هم می‌شه پرتقال، نه نارنج. نارنج می‌شه bitter orange.
من قبلا دربارهٔ navy از متخصصانش نظر گرفتم. Navy تغییر کاربرد داده و ناو‌گان شده. قبلش navie بوده به معنای قایق. و خوب این دو کلمه بی‌شک هم ریشه و مشترک هستن.
نارنج رو هم خداییش اذیت نکن دیگه! پرتقال و نارنج و ترنج همشون orange هستن. حتی اگه رنگ‌ها هم بگیریم واضحه که از یک ریشه ‌می‌یان.

در نهایت باید توجه داشت که این لیست یک لغت‌نامه نیست.
آواتار
€_€ جالبه کمتر این مدل پستا بچشم میخوره معمولا !
من گاهی این مدلی می‌ذارم
آواتار
باشه. تسلیم!
به نظرم این نوشته به دردت بخوره:
http://aftab.cc/article/1480
مرسی، دقیقاً به چه دردی؟ دنبال چیزی باید بگردم توش؟
آواتار
پدر ما هم از همون عنفوان کودکی مون یادآور می شدن که پیژامه، لغت هم ریشه بین فارسی و فرانسویه :)
.
هندی ها هم گمونم به ستاره میگن «تاره».
.
جالبه در کل و البته طبیعی
پیژامه لغت هم‌ریشه نیست! پیژامه «وام‌واژه» هست. من قبلا دربارش خوندم و داستان خیلی جالبی داره!
پیژامه در اصل یک لغت اصیل ایرانی بوده، «پای‌جامه» و بعد فرانسوی‌ها از ما وام می‌گیرن و بعدش انگلیسی‌ها از فرانسوی‌ها و می‌شه «Pajama» و بعد خود ما از فرانسوی‌ها وام می‌گیریم و شد «پیژامه».
پس پیژامه هم ریشه نیست. وام‌واژه هست.
آواتار
من فکر میکردم که زبان فارسی و عربی خیلی به هم نزدیک باشن و به نوعی هم ریشه.
ولی گویا کاملا برخلاف تصور من بوده!:|
آواتار
زبان شناس ها اصولا زبان ها رو از حیث ریشه به دو دسته حامی و سامی تقسیم می کنن که عربی و عبری از مهم ترین زبانهای سامی ان، و باقی مثل فارسی و زبان های اروپایی رو از حامی می دونن.
می دونی که سام و حام پسرهای نوحن:)
پسران نوح رو می‌دونم. زبان‌های سامی و حامی رو هم شنیدم ولی بعید می‌دونم زبان‌‌شناس‌ها کل زبان‌ها رو به این دو تا تقسیم کنن! با دانش کمی که از زبان دارم فکر کنم این دو تا فقط قسمت کوچکی از کل زبان‌ها رو در بر می‌گیرن.
می‌شه منبع معتبر زبان‌شناسانه‌ای بدی که بتونم دربارش بخونم؟
آواتار
پای درس اصول فقه استاد اینو نقل میکرد، از منبع مشخصی نخوندم، ولی اگر پیدا کردم حتما بهت میگم
خوب اصول فقه منبع خوبی برای یادگیری زبان‌شناسی نیست. گمونم نکنم استاد حرف درستی زده باشه!
ممنون که می‌گی.
آواتار
۲۳ جولای ۰۵:۴۸ زِدْ عِِـچْ آرْ …
فکر کنم tension و تنش هم جزو این دسته باشن
ممنون. این هم به ذهنم اومد اما چون خیلی شبیه هم نبودن گفتم نذارم.
آواتار
۲۴ جولای ۱۶:۳۵ بنیامین بیضایی
یکی از جالب ترین شباهت ها شباهت آدم و حوا در انگلیسی و فارسی هست که در این اواخر به چشمم خورد!
ترجمه آدم و حوا در انگلیسی میشه
Eve and Adam
بازم اگه چیزی پیدا کردم همینجا کامنت میکنم :)
خیلی ممنون ولی آدم و حوا ربطی به این نداره!

آدم و حوا دو اسم مذهبی هست تو مذاهب ابراهیمی. مذهب اون‌ها رو در زبان‌ها جابه‌جا کرده.
ربطی به ریشه زبانی نداره.
آواتار
۲۵ جولای ۰۵:۰۸ شیرین عبادی
منظور از نژاد و ریشه ی زبانی مشترک چیه؟
همین نزدیکی آوایی و مفهومی؟یا مربوط میشه به تاریخچه کلمات؟
نه، زبان‌ها مثل انسان‌ها نژاد دارن.
مثلاً فارسی از نژاد زبان‌های هندواروپایی هست و عربی از نژاد زبان‌های سامی
آواتار

سماور الان وام واژه محسوب میشه ?
تو لهجه و گویشای مختلف هم میتونین پیدا کنین ،هم ریشه ها رو
قدیما حتی به پنجره تو شهرمون میگغتن آغشکه ، که اینم گویا وام واژه باید باشه
از زبان روسی

کتری هم ریشست ?
سماور یک وام‌واژه هست که از زبان روسی گرفتیم.

و نه :)) به آغشکه چند سال پیش برخوده بودم و یک کلمه ایرانیه. خیلی جالبه چون فکر نمی‌کردم دوباره بهش بر بخورم اونم تو وبلاگ!

کتری رو نمی‌دونم! اجازه بدین برم توی زبان‌های همسایه و مهم بگردم و ریششو چک کنم. همین جا می‌گم.


پ.ن: طوری که معلومه kettle یک کلمهٔ با ریشهٔ پورتوجرمنیک هست ولی درمورد ریشه‌های قبل از اون اختلافه. ولی انگار از ریشه سانسکریت kvath هست. پس اگه بخوایم زیاد سخت نگیریم بله! این کتری و kettle هم ریشه هستن.
آواتار
۲۵ جولای ۰۷:۳۵ شیرین عبادی
متوجه شدم. فکر می کنم کلمه ی "باغ" هم همینطور باشه. البته اگر معادل انگلیسی باستانش رو در نظر بگیریم. یعنی bouan یا beam.
بنظرم این عقیده که هم نژاد بودن زبان ها باعث میشه افراد در اون نژاد خاص زبان های دیگه رو راحت تر یاد بگیرن تا زمانی درست بوده که زبان ها دستخوش تغییرات نبودن یا تغییرات ناچیزی داشتن. امروزه با این حجم کلمات دخیل و تغییر ساختار کلمات همچنان عقیده ی درستی نیست بنظرم.
نه کاملا درسته :)) و هیچ ربطی به کلمات مشترک نداره!
اگر دقت کرده باشی دستورزبان زبان‌های هندواروپایی متشکل از «بن» هستن اما زبان سامی‌ای مثل عربی دستورزبان «وزنی» داره. یعنی ساختار زبان‌ها از پایه متفاوت هست.

این که زبان‌های هم‌نژاد رو راحت‌تر می‌شه یاد گرفت رو اولین بار توی سایت‌های آموزش زبان خوندم. مثلاً انگلیسی زبان‌ها به سختی می‌تونن عربی یاد بگیرن ولی هندی رو نه! چون هم نژادن.
آواتار
چه جالب ، پس نیست :)
ممنون
آواتار
ایست و stop هم هم ریشه هستن.
خیلی ممنون
احتمالاً این طوره : ).
 در کل کلمات هم‌ریشه اندازه یک دنیا ریختن در این دو زبان چون هم‌نژادن.
تو این لیست بیشتر قصدم اینه که کلماتی رو بیارم که هنوز خیلی خیلی شبیه هم هستن از نظر آوایی.
آواتار
۲۵ جولای ۲۱:۰۷ آرش پوردامغانی
این تاریخچه paradise بسی جالب بوده برای من، اگر درست باشد.
که باغ‌های ایرانی در زمان هخامنشیان که پردیس نام داشتند چنان باشکوه بوده‌اند که خارجی‌ها آن جا را بهشت موعود فرض می‌کردن.
به نظرم یافتن چنین روند و تاریخچه‌ای برای هر کدام از کلمات می‌تواند بسی جالب باشد :)
به به به! چقدر جالب بود آرش! مرسی
آواتار
اگه دقیق تر نگاه کنیم ، این شباهت ها زیاد هستن و مختص انگلیسی نیستن ، مثلا سماور ، قوری ، کتری ، کالسکه کلمات روسی هستن که وارد فارسی شدن. اتیشکا ، پوتوشکا ، پامادور اینا هم وارد ترکی شدن.
و اینکه گرامر انگلیسی شباهت زیادی به گرامر ترکی داره. جای فعل و فاعل و صفت ، خیلی شبیه به هم هستن.
شاید اگه با زبان های دیگه اشنا بشیم ، شباهت های دیگت ای هم پیدا کنیم
حس خوبی داره پیدا کردن این شباهتا. وقتی اینا رو میبینم ، حس میکنم مرز ها کمرنگ تر میشن و اگه یکم تلاش کنیم ، شاید از بین برن: )
شباهت‌ها همیشه هست. اما شباهت‌هایی که شما گفتین چیزی نیست که تو این پست بررسیش کرده! شما به یک سری «وام‌واژه» در زبان‌ها اشاره کردین در حالی که این پست دنبال واژه‌های هم‌ریشه‌ای هست که در هر دو زبان در معنای نزدیک و تلفظ نزدیک به هم پیدا می‌شن.
من زبان ترکی رو بلد نیستم اما می‌دونم در تقسیم‌بندی نژادی زبان‌ها کاملا با زبان‌های انگلیسی و روسی تفاوت داره.

پ.ن: البته «کتری» واژه‌ای فارسیه. از روسی وارد نشده.
و «قوری» رو نمی‌دونم فارسیه یا نه، اما فکر کنم روس‌ها اصلاً «ق» ندارن!
آواتار
خیلی خیلی ممنون بخاطر کتری 🌷
قربانت ♥
آواتار
این اواخر متوجه شدم فعل اسنادی ist در آلمانی درواقع همون است(هست) فارسیه و توی انگلیسی هم is رو داریم که همه ی اینها یک ریشه دارند. درواقع این فعل to be به معنای هست-بودن خیلی مهمه تو زبان شناسی، بعضی زبان ها مثل عربی در جمله ی عادی فعل to be ندارند مگر با نواسخ مبتدا و خبر رو تغییر بدن.
آره، دربارهٔ ist و is باید گفت که انگلیسی مشتق شده از آلمانی هست و یک نمونه ساده شده از آلمانی برای اینه که خیلی شبیه. ولی تو فرانسه هم همین جوریه چون همشون از یه زبان پدید اومدن.
آواتار
من به همه ی کسانی که به زبان ها و تاریخشون علاقه مندند کانالLangFocus توصیه می کنم. دو تا ویدیو هم راجع به زبان فارسی داره که شاید خودت دیدی تا الان ولی من به هر حال لینکشون رو می ذارم:
https://www.youtube.com/watch?v=lQn84dgRC8E

https://www.youtube.com/watch?v=tZtlDNcbeE8
خیلی ممنون بابت معرفیش.
بله دیده بودم اما بازم ممنون.
آواتار

سلام

دوست من چند وقتیه وبلاگت رو دنبال میکنم. واقعا لذت میبرم از نوشته هات و طرز نوشتنت.

راستی ابرو و eyebrow به نظر من شباهت دارن توی تلفظ.

سلام خیلی ممنون لطف داری.

اوه عجب شباهتی! چند روز بعد می‌رم ریشه‌هاشون رو چک می‌کنم و اگه درست بود اضافه می‌کنم. ممنون.
آواتار

سلام دوباره

سال نو مبارک و ممنونم بابت نوشته های خوبت.

دوتا کلمۀ دیگه هم که به ذهنم رسیدن اصطبل و stable بودن. توی دو زبان معنی یکسان و تلفظ مشابه دارن.

راستی توی زبان اسپانیایی هم به مادر میگن مادرِی و پدر رو میگن پادرِی. در اسپانیایی از el و la مثل the در زبان انگلیسی و «الف و لام» در عربی استفاده میشه. البته اسپانیایی شباهت به عربی زیاد داره که بیشترشون به خاطر اون دوره ای که تحت سلطۀ اعراب بودن وارد زبانشون شده. مثلا پیرهن به عربی میشه قمیص و به اسپانیایی میشه camisa.

الان این وام واژه ست. درسته؟

سلام، ممنون، عید مبارک.
آره اصطبل وام‌واژست از لاتین.

این که اسپانیایی وام‌واژه عربی زیادی داره رو شنیدم ولی چون زبانشو بلد نیستم نمی‌تونم نظری بدم. ولی در کل این دو زبان از خانواده‌هایی کاملا جدان و به احتمال زیاد وام‌واژست.
آواتار

تاریک و dark
صفر و zero
دختر و daughter

آواتار
۲۰ فوریه ۱۰:۲۹ امیرعلی
خوب هم با انگلیسی هم ریشه هست انگلیسی ها میگن good ایرانی ها میگن khoob
گمون نکنم.
آواتار
نه No

اینام شبیهن
آواتار
ایده آل، ideal /// منوال meanwhile
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
سرندیپیتی تنها نام شخصیت صورتی کارتون جزیرهٔ ناشناخته نیست؛ «serendipity» واژه‌ای انگلیسی با پیشینه ایرانیست که به یافته‌ای نیکو به صورت ناگهانی اشاره دارد. دست‌آوردی اتفاقی و مثبت که جوینده به دنبالش نبوده، اما به دستش آورده.
همان‌طور که بعضی آدم ها ناگهان خوشبخت می‌شوند، همان‌طور که شاید شما یک روز سرندیپیتی خود را بیابید.

پ.ن: واژه سرندیپیتی از واژه ایرانی سرندیپ ساخته شده. سرندیپ به معنای سریلانکایی است.


ذات متن برای خوانده شدن است. کپی بدون ذکر منبع مجاز می‌باشد.