معما: فردریش کبیر پروس

می‌خوام یک معمای تحقیقی بگم که نه نیازمند فکر و هوش، بلکه نیازمند تحقیق و تاریخ‌خوانی هست. شما برای پاسخ به این معما 3 روز فرصت دارین. به اولین کسی که پاسخ درست بده 100 هزار تومن جایزه می‌دم. بعد از 3 روز پست رو ویرایش می‌کنم و پاسخ رو می‌نویسم.

فردریش دوم، پادشاه کبیر پروس، در حقیقت فردریش چهارم بود ولی فردریش دوم نام گرفت. این چطور ممکنه؟


اول از همه می‌خوام تشکر کنم از همه کسایی که تو اون مدت کم پاسخ‌هایی آماده کردن و چه شخم‌زدن‌هایی که شما دوستان انجام دادین در وب. دلمو شاد کردین و لذت‌بخش بود. این معما چون دو پاسخ مخلف پیدا شد دو برنده داشت! یکی آقای سعید و دیگری که چون در خصوصی پیام داد نامشو نمی‌گم. (فکر می‌کردم حلش سخت‌تر از این حرفا باشه که اشتباه می‌کردم گویا :\ )

پاسخ اول (که من خودم نمی‌دونستمش!): پدربزرگ فردریش دوم، یعنی فردریش اول، در حقیقت فردریش سوم بود! ولی بعد از مستقل‌ ساختن پروس خودش رو فردریش اول نام نهاد (این‌جا و این‌جا). این جوری می‌شه گفت فردریش کبیر در اصل فردریش چهارم بود ولی فردریش دوم شد! این پاسخ اونی که تو ذهن من بود نبود ولی بس جالب بود.

پاسخ دوم (که در کتاب Rotten Rulers خوندمش): جوری که از شجرنامه خانوادگی معلومه این خانواده اصرار داشتن اسم پسر اولشون فردریش داشته باشه. پسر اول به دنیا می‌یاد و نامش رو فردریش می‌ذارن، اما در مراسم غسل تعمید تاجی که به زور رو کله نوزاد چندماه فرو کرده بودن باعث می‌شه کودک بمیره. پسر بعدی به دنیا می‌یاد، چون پسر اولشون در نوزادی مرده بود نام این یکی رو هم فردریش می‌ذارن تا پسر اولشون فردریش باشه. برای تولد این فرخنده توپی شلیک می‌کنن تا همه مردم بدونن شاه‌زاده‌ای اومده. اما این توپ انقدر نزدیک به نوزاد بوده که بهش شک و آسیبی وارد می‌کنه که نهایتا منجر به مرگش می‌شه. پسر سوم که به دنیا می‌یاد باز هم نامش رو فردریش می‌ذارن و خوش‌بختانه این یکی دیگه زنده می‌مونه. این یعنی فردریش دوم در حقیقت فردریش چهارمه، ولی دو فردریش قبلی انقدر عمرشون کوتاه بود که کسی یادشون نمی‌کنه.

[البته این بیشتر جنبه طنز تلخ داره، به عنوان حقیقت تاریخی جدیش نگیرین]

آواتار
دو تا برادر دیگه هم داشته (ف دوّم و ف سوم) ولی اونها به سلطنت نرسیدند و ف چهارم به جای پدرش یعنی ف اوّل به تخت نشسته که برای راحتی بهش میگن ف دوّم!
خیلی نزدیک شدی ولی دلیل داره که چرا دو تا داداش بزرگ‌تر هم‌اسم داشته که فراموش شدن. فردریش اولم پدربزرگش بوده.
آواتار
۲۰ جولای ۰۱:۴۴ سعید ‌‌
سلام

فردریش کبیر چهارمین فرزند خانواده از چهارده فرزند بود. فرزند اول و سوم در نوزادی فوت شدند و پرنسس دوم هم با اشراف‌زاده دیگری ازدواج کرد. به همین جهت اولین نفر که بعد از فردریش ویلهلم یکم به پادشاهی می‌رسید، چهارمین فرزند یعنی همان فردریش دوم بود.
آفرین درسته! دو تا داداش بزرگ‌تر هم اسمش تو نوزادی از دنیا می‌رن برای همین در یاد کسی نمی‌مونن که بخوان عددی داشته باشن. داستان مرگشونم خیلی عجیبه که می‌نویسم حالا.
تو بردی سعید 🎉 اگه خواستی شماره حسابت رو بنویس که بریزم به حسابت. 

پ.ن: فکر می‌کردم سوال خیلی سخت‌تر از این حرفا باشه ولی تو همین مدت کم 3 نفر پاسخ درست دادن :\ حس می‌کنم واسه من سخت بود، آخه چیز عجیبیه داداشات هم‌اسم خودت باشن (علتشم احتمالاً اصرار گذاشتن فردریش رو فرزند اوله، چون پسرای قبلیش همون اول مردن هی فردریش می‌ذاشت تا یکی زنده بمونه + از اون جا می‌گم که نفرات بعدی خاندان رو هم چک کردم اسم پسر اولشون فردریش بود ولی بعد‌هاش نه).
آواتار
احتمالا به خاطر نامگذاریشون بوده.
یعنی اگه بریم سراغ پدرِپدربزرگ پادشاه کبیر پروس، اسمش هست فردریش ویلهلم، بعد اسم پسرش هست فردریش اول(ویلهلم نداره) بعد پسر اون میشه فردریش ویلهلم یکم(هم نام پدربزرگش) و پسر یا پادشاه بعدی هم میشه فردریش دوم(هم نام پدربزرگش) و بعد پادشاه بعدی میشه فردریش ویلهلم دوم(هم نام پدربزرگش) و بعد اون کسی دیگه اسم پدرشو نمیزاره رو پسر اول و تا دو دوره همون اسم فردیش ویلهلم تکرار میشه که میشن سوم و چهارم و پادشاه بعدی کلا اسم فردریش نداشته و فقط ویلهلم بوده و با وجود اینکه بعدا تکرار نمیشه پسوند یکم میگیره بعد از اون دوباره فردریش تکرار میشه با پسوند سوم و نهایتا حکومتشون به پایان میرسه.

پ.ن: صفحه های ویکی پدیاشون مشکل زیادی دارن، بعضی از عناوین انگار برگرفته از حالت آلمانی و بعضیاشون از انگلیسین، یعنی یکی فردریک اونیکی فردریش.
تو تمام صفحاتم برای فردریش ویلهم گفته شده صفحه موجود نیست درحالیکه صفحه داره و درست انگار لینک دهی نشده🤔 تو ویکی پدیا اکانت دارم ولی مشکل دوم رو نمی دونم چطور درست کنم.
پ.ن۲: احتمالا دلیل پسوند نداشتن فردریش ویلهلم به خاطر این هست که دوره ی پادشاهیشون از زمان فردریش اول شروع شده و فردریش ویلهلم فقط امیر براندنبورگ بوده.
راستش فردریش دوم فرزندی نداشته، پسر عموش بعدش پادشاه می‌شه. جوری که تو شجرنامشون دیدم همه اونا اصرار داشتن اسم پسر اولشون فردریش باشه یا فردریش داشته باشه توش.

پ.ن: به چه نکات توجه کردی! مشکل دوم رو من درست نفهمیدم می‌شه توضیح بدی که درستش کنم؟
آواتار
پدربزرگش فردریک 3 بود در واقع که موقع سلطنت شد فردریک1. پدرش فردریک ویلیام 1 بود. وقتی به سلطنت رسید، خودش فردریک 4 بود ولی شد فردریک 2 چون قبلش یک فردریک بود. شاه بعدی هم فردریک ویلیام بود که شد فردریک ویلیام 2.

امشب کابوس فردریک ها رو میبینم.
چه نکته‌ای رو توجه کردی من خودم نمی‌دونستم پدربزرگش فردریک 3 بود و وقت پادشاهی شد فردریک 1! آره از این دید هم اون فردریک 4 می‌شد. آفرین و احسنت.
چون از یه جنبه دیگه دیدی داستان رو که می‌شه برداشت کرد درست گفتی به تو هم جایزه تعلق می‌گیره. خواستی شماره حسابت رو بده که بریزم برات.

متاسفانه یکی قبل از تو همین پاسخ رو تو خصوصی داده بود :(
آواتار
اِه، صفحه رو رفرش کردم دبدم نظرات رو. :(
عب نداره بازم بردی.
آواتار
این صفحه ی فردریش یکم
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B4_%DB%8C%DA%A9%D9%85
بعد نام پدر و پادشاه قبلی که فردریش ویلهلم هست رو لینکش قرمزه و میگه صفحه ندارد. درحالیکه
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%D8%AF%DB%8C%DA%A9_%D9%88%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%85
اسمش هم به اشتباه فردیک نوشته شده.
مرسی درستش کردم.
آواتار
۲۰ جولای ۰۵:۳۴ دُردانه ‌‌
فرضیۀ من اینه که این فردریش کبیر و چهارم دو نفرن نه یه نفر با دو اسم.
بریم ببینیم چجوری میشه ثابتش کرد.

در قرن شانزدهم که تمرکزمون روی این تاریخه یکی از دوک‌های سلسلۀ هوهن‌تسولرن یا زولرن بر پروس مسلط می‌شه و در سال 1701 پادشاهی پروس توسط فردریش اول شکل می‌گیره و در قرن هجدهم گستردگی این پادشاهی به آلمان شمالی هم می‌رسه و حدود دوسوم امپراطوری آلمانو در برمی‌گیره.
اون موقع دولت اتریش و پروس، دو دولت قدرتمند توی اون منطقه بودن.
در سال ۱۷۱۳ فردریش اول (پدربزرگ فردریش کبیر) می‌میره و پسرش جانشینش می‌شه.
دوران حکومت فریدریش ویلهلم اول (پسرِ اون فردریش بالاییه): ۱۷۱۳ تا ۱۷۴۰
حکومت فریدریش دوم (همون فردریش کبیر که در موردش تحقیق می‌کنیم): ۱۷۴۰ تا ۱۷۸۶
بعدش شش نفرم حکومت می‌کنن و سلطنت لغو میشه.
حکومت فریدریش ویلهلم دوم: ۱۷۸۶ تا ۱۷۹۷
حکومت فریدریش ویلهلم سوم: ۱۷۹۷ تا ۱۸۴۰
حکومت فریدریش ویلهلم چهارم: ۱۸۴۰ تا ۱۸۶۱
حکومت ویلهلم یکم: ۱۸۶۱ تا ۱۸۸۸ (دوران بیسمارک)
حکومت فریدریش سوم: ۱۸۸۸ (۳ ماه)
حکومت ویلهلم دوم: ۱۸۸۸ تا ۱۹۱۸
این خاندان هوهن‌زولرن از سال ۱۴۱۵ تا ۱۹۱۸ بر پروس و از ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۸ بر امپراتوری آلمان حکومت کردن.
حالا بریم از یه زاویۀ دیگه به ۱۷۴۰ تا ۱۷۸۶ نگاه کنیم ببینیم اون موقع چه خبر بوده:
براندنبورگ اون موقع یه کشور مستقل بود و مارگراف‌نشینِ براندنبورگ نام داشت. میشه شاهزاده‌نشین ترجمه‌ش کرد. و همچنین مارگراف‌نشین بایرویت. تو تاریخ مد نظر ما فردریش چهارم اونجا بوده:
1735–1763: Frederick IV (1711–1763), son of
52 سال عمرشه و 28 سال حکومت می‌کنه.
his father inherited the principality of Bayreuth after a long dispute with the kingdom of Prussia
پس سر حکومت با پادشاه پروس دعوا داشتن و دورۀ حضور فردریش چهارم تو اون شاهزده‌نشین همزمان با دورۀ فردریش دوم یا پادشاه کبیر پروس هست.
فردریش دوم 74 سال عمر می‌کنه 46 سال حکومت.
و لابد هردوشونم تا آخر عمر ادعای حکومت کردن.
چقدر پیچیده تحقیق کردی و فکر کردی! واقعا ممنون حالمو جا آوردی!
آواتار
۲۰ جولای ۰۵:۴۲ دُردانه ‌‌
الان کامنتا رو خوندم و چقدر متفاوت بود نتیجه‌گیری و تحلیلم!!! :|
اون فردریش چهارم که همزمان تو اون منطقۀ شاهزاده‌نشین بوده چی؟
اون دوتا لینکی که تو کامنت قبلیمه رو ببین.
انقدر بچه‌ها چیزای جالبی پیدا کردن تو همین مدت کم که من ناراحت شدم نظرات رو تایید کردم. کاش تایید نمی‌کردم بقیه هم تحقیق‌هاشونو می‌کردن!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
سرندیپیتی تنها نام شخصیت صورتی کارتون جزیرهٔ ناشناخته نیست؛ «serendipity» واژه‌ای انگلیسی با پیشینه ایرانیست که به یافته‌ای نیکو به صورت ناگهانی اشاره دارد. دست‌آوردی اتفاقی و مثبت که جوینده به دنبالش نبوده، اما به دستش آورده.
همان‌طور که بعضی آدم ها ناگهان خوشبخت می‌شوند، همان‌طور که شاید شما یک روز سرندیپیتی خود را بیابید.

پ.ن: واژه سرندیپیتی از واژه ایرانی سرندیپ ساخته شده. سرندیپ به معنای سریلانکایی است.


ذات متن برای خوانده شدن است. کپی بدون ذکر منبع مجاز می‌باشد.