در باب شخصیت دیبی کلاه‌قرمزی

من هیچ وقت سریال کلاه‌قرمزی رو ندیدم و باهاش آشنا نبودم. ولی به واسطه شبکه‌های اجتماعی با دیوی(دیبی) آشنا شدم و بعد جست‌و‌جو فهمیدم یه شخصیت کلاه‌قرمزی هست که همه چیز رو برعکس می‌گه و از اسمش پیداست که دیوه.

اومدم براتون بنویسم که نمی‌دونم می‌دونید یا نه، اما حس می‌کنم این شخصیت رو از افسانه‌های ایرانی ساختن. چون دیوها موجوداتی واژگونه کار هستن. مثلاً روزها می‌خوابن و شب‌ها بیدارن.

یک داستان معروف هم هست در شاه‌نامه به نام اکوان دیو که وارونه‌کار بودن دیوها محور اصلی داستانه. اکوان رستم رو بلند می‌کنه و ازش می‌پرسه که می‌خواد کجا پرتاب بشه، به دریا یا کوهستان؟ رستم اگه به کوه پرتاب بشه می‌میره ولی تو دریا شانس شنا کردن رو داره، ولی از طرفی می‌دونه که کار دیوها واژگونه هست پس بهش می‌گه که به کوه پرتابش کنه؛ دیو هم به دریا پرتش می‌کنه و رستم زنده می‌مونه.

همه واژگونه بود کار دیو * که فریادرس باد گیهان خدیو

آواتار
کلاه قرمزی رو ببینید. خیلی خوبه. کوتاه هم هست قسمتاش. ارزششو داره.

فکر میکنم خودشون هم حتی تو یه مصاحبه ای(؟) گفته بودن بر اساس همین اکوان دیو ساخته ن این شخصیتو. حستون درسته.

ولی عجیب نیست که ما از تاریکی میترسیم :))) چون دیوا شبا بیدارن
فیلماشو دیدم ولی برنامه تلوزیونیشو نه.
عجب پس درست گفتم ایول.
آواتار
۲۳ ژانویه ۰۹:۵۳ علیرضا آهنی
چه جالب!
شاه‌نامه رو بخون کلاً جالبه.
آواتار
۲۳ ژانویه ۱۰:۰۳ علیرضا آهنی
خواندن شاهنامه هر کسی نیست. البته فکر کنم نسخه های ساده تر هم باشن.
آواتار
پس پیشنهاد می کنم اپیزود (قصه ماه پیشونی) از پادکست چیروک رو گوش بدید. آخرش در مورد همین موضوع حرف میزنه. پادکست جالبیه که قصه های محلی فارسی رو تعریف میکنه‌.
مرسی. درباره چه موضوعی؟ دیوی کلاه‌قرمزی؟

پ.ن: گوش دادم مرسی. درست حدس زدم پس.
آواتار
من بچه که بودم مامانم می‌گفت که پدربزرگش براش تعریف کرده که قدیم یه جنی رو گرفتن (سنجاق زدن به پیرهن جنه، و شده جن خونگی اینا و هر کاری می‌گفتن می‌کرده :)) ) منتها هرکاری رو بهش می گفتن برعکس انجام می‌داده. و بهش می‌گفتن غولِیبانی! منم هر موقع لج می‌کردم حرفای مامانمو گوش نمی‌دادم بهم می‌گفت غولیبانی :دی

جالبه که این افسانه‌ها همه‌ جای ایران می‌گشته با اینکه ارتباطات چندانی هم نبوده بین آدما.
چه جالب! :)))
آره دقیقاً.
آواتار
جالب بود

جالب تر اینکه من تاحالا نمی دونستم وبلاگ شما قابلیت کامنت دادن داره! :/
همیشه صفحه ی اصلی رو باز می کردم و از اونجا هم مشخص نیست! :/
مرسی.

نظرات بعضی پست‌ها مثل داستان‌های خیلی کوتاه و موسیقی بسته هست، بقیش بازه.
آواتار
۲۴ ژانویه ۰۶:۴۲ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
من یه بار سعی کردم فایل صوتی شاهنامه رو گوش کنم ولی متاسفانه موفق نشدم!
ولی نکته جالبی بود:)
ای بابا.
این البته مخصوص شاه‌نامه نیست و کلا مفهوم دیو در افسانه‌های ایرانیه.
آواتار
خداحافظ؟
خوب نباشی!
اصلا هم قشنگ نبود و حالم به هم خورد.
وقت به فنا
😂
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
سرندیپیتی تنها نام شخصیت صورتی کارتون جزیرهٔ ناشناخته نیست؛ «serendipity» واژه‌ای انگلیسی با پیشینه ایرانیست که به یافته‌ای نیکو به صورت ناگهانی اشاره دارد. دست‌آوردی اتفاقی و مثبت که جوینده به دنبالش نبوده، اما به دستش آورده.
همان‌طور که بعضی آدم ها ناگهان خوشبخت می‌شوند، همان‌طور که شاید شما یک روز سرندیپیتی خود را بیابید.

پ.ن: واژه سرندیپیتی از واژه ایرانی سرندیپ ساخته شده. سرندیپ به معنای سریلانکایی است.


ذات متن برای خوانده شدن است. کپی بدون ذکر منبع مجاز می‌باشد.