بخت‌آزمایی فقیر کننده

امروز خبر برنده شدن فردی در یکی از بزرگ‌ترین بخت‌آزمایی‌های تاریخ به مبلغ نزدیک یک ملیارد دلار رو خوندم. روزگاری فکر می‌کردم اگه کسی در بخت‌آزمایی برنده بشه دیگه غم مادی‌ای در جهان نخواهد داشت ولی دیگه چنین باوری ندارم. چند سال پیش داستان زندگی افراد برنده بخت‌آزمایی رو می‌خوندم و باورکردنی نبود تعداد اون‌هایی که نه تنها پولی براشون نموند، بلکه ورشکسته شدن و حتی خودکشی کردن. مسیر کلی داستان اعتیاد به خرج کردنه؛ تا جایی که همه پول‌های بادآورده تمام می‌شه، ولی اعتیاد هنوز هست. پس اون‌ها چون نمی‌تونن یک شبه از اون خرج کردن دست بردارن شروع می‌کنن به قرض کردن تا جایی که همه چیزشون از دست می‌ره و ورشکسته می‌شن.

یکی از غم‌گین‌ترین داستان‌ها برای من داستان دیوید لی بود. دیوید فردی بسیار فقیر بود که یکی از بخت‌آزمایی‌های بزرگ رو می‌بره و بعد از کسر مالیات دارای 27 ملیون دلار می‌شه. اون شروع می‌کنه به خرید ماشین‌های گران قیمت و خانه‌های تفریحی ملیونی و حتی جت شخصی! و در همون سال اول 12 ملیون دلار رو خرج می‌کنه. مدتی بعد سر خرج‌کردن‌های بی‌موردِ خانومش، دیوید ازش طلاق می‌گیره. بعد از اون پول‌هاش رو صرف خرید اسب و عتیقه‌جات و مواد مخدر می‌کنه تا به زودی همه پول‌ها تموم می‌شن. ولی دیوید که نمی‌تونه یک شبه از عادات پرخرجش دست بکشه و به زندگی قبلیش برگرده!‌ پس سعی می‌کنه تا با وام گرفتن و فروختن ملک‌هاش به پرخرجی‌ ادامه بده.

تنها دوازده سال بعد از برنده شدن لاتاری، دیوید لی، بی هیچ پولی در جیب، در یک نواخانه و آسایش‌گاه درگذشت؛ در حالی که هنوز صدها هزار دلار به دوستانش بده‌کار بود.

آواتار
۲۵ ژانویه ۰۸:۵۴ کنت ویلیام
پست هات رو دوست دارم.همیشه یچیزی بهم اضافه می‌کنه.
مرسی.
آواتار
جالبه. یادِ اون پسر چاقه تو سریال لاست افتادم و همینطور فیلم هیچ عبدالرضا کاهانی. (نگارنده برا همه چی یه ارجاعی به یه فیلمی می‌ده. :/ )
متاسفانه جفتشون رو ندیدم :(
آواتار
به نظرم باید یه راهنما هم برای استفاده از این پول به برنده ها بدن. مثلا از یه مشاور مالی یا یه همچین چیزی کمک بگیرن که بهشون کمک کنه به جای خرج کردن برای چیزهای تفریحی مثل خونه هایی که قرار نیست توش زندگی بکنی یا چندتا ماشین لوکس که واقعا به درد نمیخوره:| سرمایه گذاری بکنن.(فکر کنم باید یه وکیلم بگیرن که سرشون کلاه نره).
اشتباهشون اینه که فکر می کنن چون پول زیادیه دیگه پولدار شدن. باید برای پولدار بودن یه تعریف درست بهشون بدن. شخص پولدار کسی نیست که حسابش پر از پول باشه، کسیه که همش به حسابش کلی پول واریز میشهXD
اتفاقا این آقا چندین مشاور مالی حرفه‌ای و گرون گرفت ولی به حرفشون گوش نمی‌کرد. تو لینکی که گذاشتم مشاورش گفته اگه به حرفام گوش می‌کرد تا آخر عمرش ماهی 85 هزار دلار (!!!) درآمد داشت.
آواتار
یه روانکاوم به لیست اضافه می کنم:| ترجیحا با دست سنگین...
:))) بامزه گفتی.
آواتار
اینجاست که جواب سوال علم بهتر است یا ثروت مشخص میشه!
آواتار
حتی برنده شدن تو لاتاری هم میتونه مثل شمشیر دودم عمل کنه.خیلی عجیبه زندگی و افراط و تفریط آدمها:(
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
سرندیپیتی تنها نام شخصیت صورتی کارتون جزیرهٔ ناشناخته نیست؛ «serendipity» واژه‌ای انگلیسی با پیشینه ایرانیست که به یافته‌ای نیکو به صورت ناگهانی اشاره دارد. دست‌آوردی اتفاقی و مثبت که جوینده به دنبالش نبوده، اما به دستش آورده.
همان‌طور که بعضی آدم ها ناگهان خوشبخت می‌شوند، همان‌طور که شاید شما یک روز سرندیپیتی خود را بیابید.

پ.ن: واژه سرندیپیتی از واژه ایرانی سرندیپ ساخته شده. سرندیپ به معنای سریلانکایی است.


ذات متن برای خوانده شدن است. کپی بدون ذکر منبع مجاز می‌باشد.